Joakim Båge

Lördagkväll på legendariska punk-rock klubben CBGBs i New York. Ett par hoppfulla svenska musiker laddar bakom scenen, fipplar lite nervöst på sina instrument. Bortom högtalarna, strålkastarna och de runt 100 personerna i publiken hägrar drömmen om ett skivkontrakt i USA. En svartklädd tjej med tatuerade armar ger slutligen klartecken: ”OK, you’re on!” Bra musik är fortfarande bra musik och ett bra liveband är ett bra liveband. På det sättet har inte mycket förändrats sedan storhetstiden då Ramones spelade här. Men affärsmodellerna i musikindustrin idag, likväl som inom de flesta andra sektorerna av media, håller på att genomgå en ”Extreme Makeover”. Idag handlar det allt mindre om fysisk skivförsäljning och mer om en hemsida på MySpace, försäljning på iTunes, ringsignaler och rotation på Sirius Satellite Radio. Att studera digitaliseringens effekter på medie- och underhållningsindustrin på plats här i New York innebär så mycket mer än bara föreläsningar och tunga böcker med diskonterade kassaflöden – det innebär 200 TV-kanaler i lägenheten och ett oöverträffad utbud av underhållning utanför dörren ­ en daglig påminnelse om upplevelseindustrins växande betydelse för världsekonomin.

Jag är otroligt tacksam för Sverige-Amerika Stiftelsens stöd till en unik utbildning som inte skulle kunna ske någon annanstans än just här på New Yorks Universitet i hjärtat av Greenwich Village ­ ett stenkast från CBG.”