Matilda Ivarsson

Under 16 månader har jag fått äran att ta del av föreläsningar i världsklass, träffa globala ledare från alla världens hörn och fördjupa min kärlek för kommunikation och det skrivna ordet. Mina förväntningar på skolan överträffades på alla sätt.

 

En kommunikatör vid Columbia University

 I USA har flera universitet ett tydligt varumärke med signaturfärger; Harvards färg är “crimson red”, Princeton har gult och svart, och Columbia University “baby blue”. Sedan tonåren har jag drömt om att få ta exam iklädd den ljusblå examensdräkten, och i september 2021 påbörjade jag äntligen min resa mot en Master of Science in Strategic Communication vid Columbia University i New York och mot den ljusblåa examensdräkten. Under 16 månader har jag fått äran att ta del av föreläsningar i världsklass, träffa globala ledare från alla världens hörn och fördjupa min kärlek för kommunikation och det skrivna ordet. Mina förväntningar på skolan överträffades på alla sätt. En utbildning på denna skola är av högsta standard och så mycket mer än bara föreläsningar och uppsatser, man blir del av ett mycket speciellt “community” och skapar minnen och relationer för livet.

Programmet är uppbyggt av åtta grundkurser som alla måste läsa och fyra kurser som man själv får välja. Grundkurserna ger en överblick av kommunikation inom olika områden, från investor relations till data storytelling och PR. Vi gick igenom hur man bygger en strategisk kommunikationsplan, hur man analyserar och använder data för att bättre förstå sin målgrupp och planera kampanjer, digital marknadsföring och hart lärt oss om ledarskap och vilken slags ledare jag är och kan bli. Kursen avslutades med ett Capstone project, där vi blev indelade i lag och tilldelad en verklig kund med ett riktigt problem som skulle lösas med en strategisk kommunikationsplan. Jag fick äran att jobba med L’Oréal.

Programmet jag läste är ett av 17 program som erbjuds vid School of Professional Studies och vårt huvudcampus var Morningside Campus. Enligt min åsikt är detta det vackraste av alla fem (!) campus som skolan har i New York. Campuset är beläget på Upper West Side och sträcker sig från den 114:e till 121:a gatan mellan Amsterdam Avenue och Broadway. Här ligger det ikoniska Low Library med sina vackra pelare, mitt stammisställe Butler Library och den heliga Alma Mater-statyn. Enligt historien finns det en gömd uggla någonstans på statyn och förr i tiden så fanns det en tävling i vilken alla studenter från första dagen tog del i att leta upp den. Den första studenten som fann ugglan blev årets Valedictorian, vilket är en stor ära.

Strategic Communications är ett relativt litet program med endast omkring 40 studenter som kommer in på heltid varje år. Sedan finns det en grupp som studerar på deltid och en som läser en s.k. Executive, vilka flyger in en gång per månad. I min grupp, som bestod av cirka 40 personer från hela världen, var jag den enda från Skandinavien.

Programmet passar den som vill fördjupa sin kunskap inom kommunikation, men även den som är intresserad av en framtid inom kommunikation eller som helt enkelt behöver lära sig vissa aspekter för att skapa en karriär inom en annan sektor. I programmet fanns militärer, investment bankers, TikTokare och skönhetsexperter. För oss som hade haft en karriär inom kommunikation innan var företagsdelen speciellt intressant. Idag är kommunikatörer mer och mer frekventa i ledningsgrupper och programmet ser till att vi alla kan ”företagssnacket”, förstår och kan presentera KPIer, och kan påvisa hur kommunikationen bidrar till företags framgång.

Mina två favoritkurser som jag deltog i var Compelling Communicator och Crisis Communication. Compelling Communicator lägger grunden för hur man som kommunikatör kommunicerar på bästa sätt. Vi gick igenom när det är lämpligt att skriva för öga eller öra, hur vi bäst får fram vårt budskap och hur man försäkrar sig om att man skriver mot den målgrupp man har i åtanke. En av de viktigaste sakerna jag lärde mig var att inte försöka använda “stora ord”, vilket vi alla har en tendens att göra när vi vill låta kunniga, och hur detta kan förvirra läsaren så att budskapet försvinner. Detta var en otroligt lärorik kurs och böckerna vi läste här kommer jag att läsa om många gånger.

Crisis Communication var ett ämne som jag länge hade sett fram emot att få fördjupa mig i. En professor som jag hört mycket om och som jag såg fram emot att få lära mig av var Andy Whitehouse. Detta var en Executive kurs, vilket betyder att den är gjord för de som går Executive-programmet, vilket är personer som alla är högt uppsatta i företag världen över och flyger in en gång per månad för ”in-person”-klasser. Vi träffades tidigt en lördag i månaden, fick frukost och lunch, och tog oss tillsammans igenom 5 h av krishantering. Kursen var uppbyggd på affärscase, vi hade ofta bara 15 minuter på oss att läsa igenom och sedan presentera var det gick fel och vad vi hade gjort. Detta var otroligt skrämmande första seminariet, men blev lättare med tiden. Det var en av de absolut bästa kurserna jag har tagit och jag kommer att ha en otrolig nytta av all denna kunskap.

Programmet är formaterat så man kan göra klart det på 12 månader, då går man tre terminer och tar fyra kurser per termin eller 16 månader och då har man möjlighet att praktisera under sommarterminen. Jag valde 16-månaders spåret då jag fick möjligheten att jobba på Swedish-American Chamber of Commerce NY (SACCNY) under sommaren 2022 som Business Trainee. SACCNY grundades 1906 och är därmed den äldsta handelskammaren och den första utanför Sverige. Det var en otroligt lärorik sommar, jag fick hjälpa till med att planera evenemang på Gateway, handelskammarens work-space, fick ansvara för all utgående kommunikation, såsom sociala medier och nyhetsbrev, samt arrangerade två dagar med evenemang för årets Board of Directors Summer Meetup med den storslagna styrelsen.

Sverige har ett otroligt gott rykte i USA, speciellt i en storstad som New York. Jag kände att folk var ständigt nyfikna på vårt land, vår kultur, på svenska företag som lyckats utomlands och på vårt förhållningssätt till naturen, fri sjukvård och dylikt. Jag kände mig stolt över att få representera Sverige. I ett flertal skolprojekt har jag även fått tillfälle att fokusera på Sverige; jag har bland annat skapat en Experiential Marketing-kampanj för Visit Sweden och hållit tal som framhävt Sveriges natur och dess positiva inverkan på stress. 

Under min tid i New York bodde jag i en lägenhet på Upper West Side, som var vackert belägen ett kvarter från underbara Central Park och en 15 minuters promenad från skolan. Jag hade tre rumskompisar, fyra om vi räknar Harrison, min rumskompis underbara hund.

Jag rekommenderar denna utbildning och denna skola starkt för alla som överväger att studera vidare inom kommunikation. Programmet ger en grundlig djupdykning i kommunikation och en unik chans att skräddarsy sin utbildning. Universitetets rykte öppnar många dörrar och nätverket man bygger upp under tiden där finns med en livet ut.

E83AB6EA-1848-48A7-A39B-5FD997A11226

New York är en fantastiskt, pulserande och spännande stad. Men den kan också kännas överväldigande i sin storhet. Under min sista termin vid Columbia gick jag med i det svenska nätverket SWEA (Swedish Women’s Educational Association) då jag saknade svensk kultur, speciellt när det närmade sig jul. Jag sitter nu i styrelsen för SWEA NY och är ansvarig för programkommittén. Vi är i full gång att planera besök och en “mini-lektion” med en av mina professorer vid Columbia University.

Jag ser fram emot att vara en aktiv alumn resten av livet och bygga broar mellan universitetet, framtida studenter och Sverige.

Stort tack till Stockholms Grosshandelssocietet för er hjälp i att förverkliga denna dröm!

 

Dela...